Algemene Voorwaarden van De AI Workshop, gevestigd Stevinstraat 34, 5621 GK, Eindhoven.

Artikel 1 - Definities

1. Activiteiten: Alle werkzaamheden die Opdrachtnemer in het kader van de Opdrachtgever ontwerpt, vervaardigt, levert of onderneemt, waaronder workshops, training, advisering en procesondersteuning.

2. Offerte: Een, al dan niet voorafgaand aan de totstandkoming van een Overeenkomst, schriftelijke aanbieding van Opdrachtnemer waarin een geheel vrijblijvende inschatting van de kosten voor de te verrichten activiteiten wordt gedaan.

3. Opdrachtbevestiging: Een schriftelijke bevestiging van de door de Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verstrekte en door Opdrachtnemer geaccepteerde opdracht.

4. Opdrachtgever: Iedere (rechts)persoon die een opdracht verstrekt aan Opdrachtnemer voor het verrichten van activiteiten of leveren van Producten.

5. Opdrachtnemer: De AI Workshop, gevestigd Stevinstraat 34, 5621 GK, Eindhoven, Nederland, gebruiker van deze algemene voorwaarden, zijn rechtsopvolger(s) en/of de door hem aangewezen (rechts)personen.

6. Overeenkomst(en): Alle overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever met betrekking tot het leveren van workshops, gerelateerde diensten en Producten.

7. Product(en): Al hetgeen Opdrachtnemer in opdracht van de Opdrachtgever heeft verricht, ontwikkeld, geproduceerd en/of geleverd, waaronder teksten, ideeën, concepten, hand-outs, presentaties, en studiemateriaal.

8. Studiemateriaal: al hetgeen ten behoeve van de opdracht tot het verrichten van Activiteiten en/of het leveren van Producten door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever ter beschikking is gesteld, waaronder begrepen doch niet beperkt tot artikelen, boeken, procesbeschrijvingen, draaiboeken, software en onderzoeksinstrumenten.

Artikel 2 - Toepasselijkheid

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op:

   a. Alle Overeenkomsten;

   b. Alle Offertes, Opdrachtbevestigingen en andere aanbiedingen van Opdrachtnemer;

   c. Alle activiteiten en leveringen van Producten door Opdrachtnemer.

2. De toepasselijkheid van eventuele algemene (inkoop)voorwaarden van de Opdrachtgever is uitgesloten, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

3. Indien een bepaling van deze Algemene Voorwaarden nietig of vernietigbaar is, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. Partijen zullen in overleg een vervangende bepaling overeenkomen die zo veel mogelijk recht doet aan de bedoeling van de oorspronkelijke bepaling.

4. Afwijkingen van of aanvullingen op deze Algemene Voorwaarden of een Overeenkomst waarop zij van toepassing zijn, kunnen slechts schriftelijk worden overeengekomen.

5. Vertegenwoordigers van Opdrachtnemer mogen niet van deze voorwaarden afwijkende bedingen overeenkomen dan krachtens uitdrukkelijke schriftelijke volmacht, welke voor iedere overeenkomst afzonderlijk dient te worden verleend.

6. Na beëindiging van de Overeenkomst blijven deze voorwaarden de rechtsverhouding tussen partijen onverkort beheersen.

Artikel 3 - Offertes en Overeenkomsten

1. Alle Offertes van Opdrachtnemer worden mede gebaseerd op de door of namens de Opdrachtgever kenbaar gemaakte wensen en de door of namens hem verstrekte gegevens, materialen en bescheiden, van de juistheid en volledigheid waarvan Opdrachtnemer steeds uit mag gaan.

2. Offertes van Opdrachtnemer zijn geheel vrijblijvend en 30 dagen geldig. Opdrachtgevers kunnen hieraan geen enkel recht ontlenen.

3. Onverminderd het bepaalde in het voorgaande lid, komen Offertes steeds van rechtswege te vervallen bij gebreke van acceptatie van een Offerte binnen de daarvoor geldende termijn en kan de Opdrachtgever daarop in ieder geval geen beroep meer doen.

4. De in Offertes opgenomen bedragen zijn, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, in Euro’s. Indien de Opdrachtnemer niet btw-vrijgestelde Activiteiten in opdracht van de Opdrachtgever verricht, dient de Opdrachtgever tevens de hierover verschuldigde btw aan de Opdrachtnemer te voldoen.

5. Een Overeenkomst komt tot stand na ontvangst door Opdrachtnemer van de door Opdrachtnemer verstrekte en door Opdrachtgever ondertekende Offerte, dan wel een schriftelijk akkoord, dan wel doordat Opdrachtnemer zijn Activiteiten ten behoeve van de Opdrachtgever heeft aangevangen.

6. Een door Opdrachtnemer- in de vorm van een besprekingsverslag of anderszins – aan de Opdrachtgever gezonden Opdrachtbevestiging wordt geacht de Overeenkomst juist en volledig weer te geven tenzij de Opdrachtgever daartegen binnen uiterlijk vier werkdagen na verzending van de Opdrachtbevestiging aan de Opdrachtgever schriftelijk geprotesteerd heeft.

7. Indien geen Offerte of Opdrachtbevestiging aan de overeenkomst vooraf is gegaan, wordt de factuur geacht de overeenkomst juist en volledig te behelzen.

Artikel 4 - Inhoud en uitvoering Overeenkomst

1. Alle door Opdrachtnemer te verrichten Activiteiten en te leveren Producten worden mede gebaseerd op de door of namens de Opdrachtgever kenbaar gemaakte wensen en verstrekte gegevens. De Opdrachtgever kan hieraan echter geen rechten ontlenen.

2. Eventuele meerkosten, voortvloeiend uit na totstandkoming van de overeenkomst door de Opdrachtgever gewenste wijzigingen in- en/of aanvullingen op oorspronkelijk overeengekomen activiteiten en/of producten, zullen aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht op basis van prijzen die gelden ten tijde van de uitvoering respectievelijk levering van de betreffende Activiteiten respectievelijk Producten.

3. Opdrachtnemer is steeds bevoegd en gerechtigd om de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de Overeenkomst aan derden op te dragen.

4. Indien de aan de uitvoering van de Overeenkomst voor de Opdrachtnemer verbonden kosten toenemen als gevolg van buiten haar invloedssfeer liggende omstandigheden, is Opdrachtnemer gerechtigd deze kosten aan de Opdrachtgever door te berekenen. Indien daardoor de door de Opdrachtgever verschuldigde prijs niet meer dan vijf procent (5%) stijgt, is de Opdrachtgever niet gerechtigd de Overeenkomst op die grond te beëindigen.

Indien daardoor de door de Opdrachtgever verschuldigde prijs met meer dan vijf procent (5%) stijgt, is de Opdrachtgever gerechtigd de Overeenkomst op die grond met onmiddellijke ingang op te zeggen, zulks onder gehoudenheid tot vergoeding van de reeds door Opdrachtnemer gemaakte kosten en gederfde winst naar rato van het stadium van voltooiing van de Activiteiten. De ontbinding door de Opdrachtgever kan slechts plaatsvinden door middel van een aangetekend schrijven en dient Opdrachtnemer te hebben bereikt binnen vijf werkdagen nadat de Opdrachtnemer de prijsverhoging schriftelijk aan de Opdrachtgever kenbaar heeft gemaakt.

5. De door Opdrachtnemer opgegeven of bevestigde termijnen voor levering gelden nimmer als fataal. Overschrijding daarvan geeft geen aanspraak op schadevergoeding.

6. Opdrachtnemer is gerechtigd de overeengekomen Activiteiten respectievelijk Producten in hun geheel dan wel achtereenvolgens in gedeelten (op) te leveren. In het laatste geval is

Opdrachtnemer gerechtigd elke deel(op)levering afzonderlijk aan de Opdrachtgever te factureren. Indien de Opdrachtgever met betaling van een deel(op)levering in gebreke blijft, is Opdrachtnemer gerechtigd de Overeenkomst, voor zover deze nog niet door haar is uitgevoerd, zonder rechtelijke tussenkomst en zonder enige ingebrekestelling van de Opdrachtgever te ontbinden, met behoud van het recht op schadevergoeding.

Artikel 5 - Annulering en wijzigingen

1. Opdrachtgever kan de opdracht kosteloos annuleren tot 14 dagen voor de geplande datum. Bij annulering binnen 14 dagen wordt 50% van de overeengekomen prijs in rekening gebracht. Bij annulering binnen 7 dagen wordt 100% van de prijs in rekening gebracht.

2. Indien Opdrachtnemer genoodzaakt is de workshop te annuleren, zal Opdrachtnemer proberen een alternatieve datum aan te bieden. Er worden echter geen garanties gegeven.

3. Het sturen van een vervangende deelnemer voor degene die zich ingeschreven heeft is altijd toegestaan zonder extra kosten.

Artikel 6 - Betalingsvoorwaarden

1.Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, dient betaling steeds binnen 14 dagen na factuurdatum te geschieden, zonder recht op korting, schuldvergelijking of opschorting.

Bij gebreke van betaling binnen de geldende betalingstermijn, raakt de Opdrachtgever van rechtswege en derhalve zonder nadere ingebrekestelling in verzuim en is hij aan Opdrachtnemer de wettelijke handelsrente verschuldigd.

2. De gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten tot invordering van verschuldigde bedragen komen ten laste van de Opdrachtgever, waarbij de vergoeding voor buitengerechtelijke kosten gelijk is aan 15% van het openstaande bedrag. Indien Opdrachtnemer aantoont hogere kosten te hebben gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk waren, dient de Opdrachtgever ook deze kosten te vergoeden.

3. Ongeacht de bij enige betaling daaraan gegeven duiding, strekken betalingen steeds eerst in mindering op de in lid 1 en 2 van dit artikel bedoelde kosten en rente en vervolgens op de oudste factuur.

4. Indien de Opdrachtgever geen gebruik maakt van de producten van Opdrachtnemer, is de Opdrachtgever onverminderd verplicht aan zijn betalingsverplichting te voldoen.

5. De vordering tot betaling van alle aan Opdrachtnemer verschuldigde bedragen is direct opeisbaar indien en zodra de Opdrachtgever jegens de Opdrachtnemer in verzuim raakt, indien en zodra de zeggenschap over de Opdrachtgever- door middel van een bestuurswisseling. aandelenoverdracht of anderszins- wijzigt, alsmede wanneer de Opdrachtgever zijn onderneming geheel of gedeeltelijk staakt of op enigerlei wijze vervreemdt, in staat van faillissement wordt verklaard, surséance van betaling aanvraagt, op hem de wettelijke schuldsaneringsregeling (WSNP) van toepassing wordt verklaard, een aanvraag tot zijn ondercuratelestelling aanhangig is gemaakt, beslag op (een deel van) zijn goederen wordt gelegd, alsmede indien bewind over (een deel van) zijn vermogen wordt ingesteld of hij anderszins het beheer en/of de beschikking over zijn vermogen geheel of gedeeltelijk verliest en voorts wanneer de Opdrachtgever, voor zover daar sprake van kan zijn, in liquidatie verkeert of ten aanzien van hem een besluit tot ontbinding is genomen.

6. Voor of tijdens de uitvoering van de Overeenkomst is Opdrachtnemer te allen tijde gerechtigd om voorschotten in rekening te brengen en/of zekerheid voor de betaling van haar vorderingen te verlangen en de nakoming van haar verplichtingen op te schorten, totdat de Opdrachtgever de aldus in rekening gebrachte voorschotten heeft voldaan, respectievelijk de gevraagde zekerheid heeft gesteld. Indien de Opdrachtgever met zodanige voorschotbetaling respectievelijk zekerheidsstelling in gebreke blijft, heeft Opdrachtnemer het recht de Overeenkomst te ontbinden. Alle voor Opdrachtnemer uit deze opschorting en/of ontbinding voortvloeiende schade dient door de Opdrachtgever te worden vergoed.

7. Voor de gevallen waarin de Opdrachtgever jegens de Opdrachtnemer – wegens toerekenbare tekortkoming, onrechtmatig handelen of anderszins – verplicht is tot vergoeding van schade wegens gederfde winst, wordt de door de Opdrachtnemer gederfde winst gefixeerd op twintig procent (20%) van de dientengevolge gederfde omzet (kosten en honorarium), zulks onverminderd het recht van de Opdrachtnemer om aanvullende schadevergoeding te vorderen indien en voor zover de gederfde winst meer mocht bedragen en onverminderd de overige aanspraken die de Opdrachtnemer ter zake op grond van de wet, de Overeenkomst of deze algemene voorwaarden jegens de Opdrachtgever kan doen gelden.

8. Ingeval van restitutie hanteert Opdrachtnemer een terugbetalingstermijn van 14 dagen.

Artikel 7 - Aansprakelijkheid

1. Opdrachtnemer is, behoudens opzet of grove schuld harerzijds of van haar leidinggevenden, niet aansprakelijk voor enige schade van welke aard dan ook, die Opdrachtgever, diens personeel of andere hulppersonen, of een derde mocht lijden en die is ontstaan bij of ten gevolge van de uitvoering van de overeengekomen opdracht door Opdrachtnemer, waaronder begrepen – maar niet uitsluitend – het niet of niet behoorlijk functioneren van door Opdrachtnemer geleverde Producten dan wel het ondeugdelijk zijn van door Opdrachtnemer geleverde Producten, schade ten gevolge van enig door Opdrachtnemer verstrekt advies ten aanzien van geleverde zaken – waaronder uitdrukkelijk ontwikkelde campagnes – en diensten, alsmede schade ten gevolge van niet-tijdige, onjuiste of onvolledige levering van zaken of adviezen.

2. In het geval dat rechtens zou worden vastgesteld dat Opdrachtnemer ondanks het bepaalde in het vorige lid voor enige aldaar bedoelde schade aansprakelijk is, geldt dat haar aansprakelijkheid in ieder geval beperkt is tot het bedrag dat wordt uitgekeerd uit hoofde van de door Opdrachtnemer afgesloten aansprakelijkheidsverzekering. Wanneer de verzekeraar de lopende aansprakelijkheidspolis jegens Opdrachtnemer opzegt, is Opdrachtnemer gerechtigd haar werkzaamheden jegens de opdrachtgever op te schorten totdat een nieuwe aansprakelijkheidsdekking zal zijn verkregen. Opdrachtnemer verplicht zich om zich in te spannen om op zo kort mogelijke termijn nieuwe aansprakelijkheidsverzekeringen te verkrijgen.

3. Indien de verzekeraar om welke reden dan ook geen uitkering mocht doen, is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot de waarde van de gezamenlijke facturen die door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever werden verzonden met betrekking tot het betreffende Product tot het moment waarop het schade toebrengend evenement zich heeft voorgedaan.

4. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle aanspraken van zijn hulppersonen, waaronder diens personeel of vertegenwoordigers, en/of derden, betreffende schade waarvoor Opdrachtnemer jegens de Opdrachtgever aansprakelijkheid heeft uitgesloten en/of beperkt.

5. Onverminderd hetgeen in artikel 8 van deze algemene voorwaarden omtrent reclame is bepaald, vervalt iedere vordering tot schadevergoeding tegen Opdrachtnemer, behalve die welke door Opdrachtnemer is erkend, door het enkele verloop van zes maanden nadat Opdrachtgever de schade heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken.

6. Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen elkaar over en weer onverwijld op de hoogte stellen van iedere vordering, of dreigende vordering, of claim van derden, waarin aansprakelijkheid van Opdrachtgever en/of Opdrachtnemer besloten ligt of kan liggen.

7. Het bepaalde in de leden 1-6 van dit artikel heeft betrekking op contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid.

Artikel 8 - Onvoorziene omstandigheden

1. Indien na de totstandkoming van een Overeenkomst tussen de Opdrachtnemer en de

Opdrachtgever omstandigheden ontstaan of bekend worden die Opdrachtnemer bij het aangaan van de Overeenkomst niet kende, noch behoorde te kennen, als gevolg waarvan Opdrachtnemer haar verplichtingen jegens de Opdrachtgever niet tijdig en/of volledig kan nakomen, treedt Opdrachtnemer niet in verzuim en is zij gerechtigd haar verplichtingen op te schorten.

2. Indien als gevolg van voornoemde omstandigheden nakoming door Opdrachtnemer blijvend onmogelijk is, heeft zij het recht te vorderen dat de Overeenkomst zodanig wordt gewijzigd dat de uitvoering daarvan door haar mogelijk wordt, tenzij zulks in de gegeven omstandigheden in redelijkheid niet van de Opdrachtgever gevergd kan worden en ontbinding gerechtvaardigd is. In het laatstbedoeld geval wordt de tussen partijen gesloten Overeenkomst ontbonden zonder dat de Opdrachtgever deswege enig recht op schadevergoeding kan doen gelden.

3. Onder de hiervoor bedoelde omstandigheden worden mede verstaan elke van de wil van Opdrachtnemer onafhankelijke omstandigheid die nakoming van de Overeenkomst blijvend of tijdelijk verhindert (waaronder onvoldoende deelnemers aantal of belangstelling voor een training of activiteit), alsmede – voor zover daaronder niet reeds begrepen – oorlog(sgevaar), oproer, werkstakingen, (natuur)rampen, ongevallen, overheidsmaatregelen, vertraagde/uitblijven van levering van leveranciers (waaronder begrepen de leveranciers van brandstof, energie en water), transportmoeilijkheden, brand en storingen in het bedrijf van Opdrachtnemer of haar leveranciers.

Artikel 9 - Copyright & eigendomsrecht

Het auteursrecht op al het cursusmateriaal, inclusief maar niet beperkt tot teksten, presentaties en digitale inhoud, berust bij De AI Workshop. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming is het niet toegestaan dit materiaal te kopiëren, verspreiden of op enige andere wijze openbaar te maken.

Artikel 10 - Geheimhouding

1. Opdrachtnemer en de Opdrachtgever dragen er zorg voor dat alle van de andere partij ontvangen gegevens waarvan men weet of redelijkerwijs behoort te weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Gegevens worden in ieder geval als vertrouwelijk beschouwd indien deze door één der partijen als zodanig zijn aangeduid.

2. Indien de Opdrachtgever de verplichting als bedoeld in lid 1 van dit artikel niet of niet volledig nakomt, zal zij door dit enkele feit per gebeurtenis aan Opdrachtnemer een onmiddellijk opeisbare boete van € 25.000,– (zegge: vijfentwintigduizend Euro) verschuldigd zijn. Deze boete treedt uitdrukkelijk niet in de plaats van de aanvullende en/of vervangende schadevergoeding die de Opdrachtgever aan Opdrachtnemer is verschuldigd op grond van de wet (als bedoeld in artikel 6:92 lid 2 BW).

Artikel 11 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

1. Op alle door Opdrachtnemer gesloten Overeenkomsten, alsmede de eventuele geschillen die daaruit voortvloeien is Nederlands recht van toepassing.

2. Alle geschillen in het kader van Overeenkomsten zullen worden voorgelegd aan de rechtbank Oost-Brabant, tenzij Opdrachtnemer ervoor kiest de zaak aanhangig te maken voor de rechter van de woonplaats van de Opdrachtgever of een andere ingevolge de wet relatief bevoegde rechter.


Deze algemene voorwaarden van Opdrachnemer zijn gedopeneerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer …….